تبلیغات
بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - استرس در دانش آموزان و راههای کاهش آن

استرس در دانش آموزان و راههای کاهش آن

نویسنده :رضا کامرانی
تاریخ:پنجشنبه 10 اسفند 1396-11:11 ق.ظ


انواع اضطراب تحصیلی :

· اضطراب تسهیل كننده یا تسریع كننده : میزان متوسط اضطراب و فشار موجب تسهیل كاركردفرد می شود.

· اضطراب ناتوان كننده :‌اگر اضطراب از حد معینی فراتر رود باعث پریشانی ، عدم تمركز ، احساس درماندگی ،‌ اختلال ذهنی ،‌شناختی و رفتاری /جسمی می گردد.

عملكرد ضعیف افراد مضطرب تنها به نقایص شناختی مربوط نمی شود. دراین افراد اضطراب می تواند مربوط به شایستگی و صلاحیت انجام امتحان ، نقص درروش های مطالعه و كمبود مهارت های امتحان باشد.

در اضطراب امتحان متغیرهای زیادی مؤثر می باشد كه در این میان اضطراب عمومی و كلی مهم تر می باشد.


 جهت مطالعه کل متن به ادامه مطلب مراجعه کنید

زمان شكل گیری اضطراب امتحان :

اضطراب امتحان در سنین 12ـ10 سالگی شكل می گیرد .

در 25% از دانش آموزان اضطراب امتحان آسیب زا بوده و با افزایش سن میزان آن افزایش می یابد.

نقش جنسیت در اضطراب امتحان :

به دلیل مسایل فرهنگی و نقش های جنسیتی دختران مضطرب تر از پسران هستند ،‌زیرا اضطراب توسط دختران و زنان پذیرفته شده است . (‌كریگ و دابسون 1995).

گسترش و ثبات اضطراب امتحان :

ساراسون (1973) اعتقاد دارد،‌اضطراب حالتی است كه در تعامل والدین با كودك گسترش یافته و ثبات می یابد. او ادعا می كند والدین كودكان دارای اضطراب امتحان ، علاوه بر این كه نیاز به محبت و امنیت آنها رانادیده می گیرند ،‌دركمك كردن به آنها نیز كارا نیستند. این اولیا فرزندان خود را بون توجه به علایق و استعدادهای آنهابرای كسب موفقیت مورد نظر خود تحت فشار قرار می دهند. در برخی موارد والدین آرزوهای تحقق نیافته ی خود را به فرزندانشان القا می كنند.

عوامل مؤثردرمیزان اضطراب امتحان :‌

· تنبیه كودك به واسطه ی نمره ی كم

· انتظارات معلم

· مهارت های تحصیلی و روش های مطالعه

· دشواری امتحان

· شرایط برگزاری امتحان

· هوش

· طبقه اقتصادی ،‌اجتماعی

· انگیزه پیشرفت

· نوع شخصیت

· و ...

·

عوامل بوجود آورنده ی اضطراب امتحان :

1. فردی: انتظاربیش از حد از خود/ضعف اعتماد به نفس/عدم باور مثبت نسبت به موفقیت / رقابت بیش از حد/عدم آمادگی و برنامه ریزی لازم / عدم تمركزبر امتحان و درس خواندن /شخصیت مضطرب و كمال گرا/كم بودن انگیزه / هوش متوسط/ و...

2. خانوادگی :‌سخت گیری بیش از اندازه /عدم حمایت و تشویق /والدین مضطرب/اختلافات خانوادگی /رقابت غیر منطقی/تهدیدهای بی مورد/توجه بیش از حد به مسایل تحصیلی فرزند/ الگوهای خشك فرزندپروری/سرزنش و تنبیه / وضعیت اقتصادی پایین / عدم تشویق / و...

3. عوامل مدرسه ای : انتظارات غیر واقعی آموزگاران /محیط نامناسب امتحان / مقررات خشك/ نوع پرسش های امتحان / ایجاد رقابت های ناسالم / عدم توجیه دانش آموزان برای امتحان /عوامل مزاحم مثل سر و صداو نور/ تهویه ی نامناسب

نشانه ها و علایم اضطراب امتحان :

· oناراحتی های گوارشی ،‌آشفتگی معده ،‌سرگیجه، بی اشتهایی، حالت تهوع

· تپش قلب ، بی خوابی، تنگی و كوتاهی نفس

· لرزش در صدا ، ضعف ، عرق كردن

· لكنت زبان ،‌خشكی دهان

· عدم تمركز ، ضعف خود پنداره ، آشفتگی ذهن ، ارزیابی غلط از توانایی های خود، افت تحصیلی ، بیزاری از مدرسه ، خطاهای ادراكی، حواس پرتی، هیجانات افراطی، كاهش سیستم ایمنی بدن

علایم اضطراب پس از امتحان :

· بی تفاوتی ساختگی و ظاهری

· احساس گناه ( چرا بیشتر مطالعه نكردم )

· خشم ( آموزگار نمی خواست من نمره ی قبولی بیاورم )

· سرزنش ( اگر كتاب درسی آنقدر خسته كننده نبود! )

· افسردگی ( دلیلی نمی بینم كه بعد از امتحان در مدرسه بمانم)

·

درمان های روان شناختی ،‌دارودرمانی یا هردو ؟

مطالعات نشان داده است كه انواع خاص مداخله های روان شناختی نه تنها از دارو نماهای معتبرمؤثر- تر هستند بلكه بهتر از رویكردهای دارویی موجود بوده و دست كم در موقعیت قابل قبولی قرار دارند . مداخله ی روان شناختی اثر دراز مدت و حتی بیماران تا دوسال بعد نیز وضعیت بهبود خود را حفظ می - كنند ، درحالی كه داروها عوارض جانبی مانند گیجی ،‌خشكی دهان را ایجاد نموده و قطع آن نیز به دلیل وابستگی جسمی و روانی فرد را دچار مشكل می نماید .

شیوه های درمانی شناختی ـ‌درمانی

1. تن آرامی

2. حساسیت زدایی منظم

3. ایمن سازی در مقابل استرس

4. آموزش مهارت های مطالعه

5. مقابله با باورهای غیر عقلانی و غیر منطقی

6. ایمن سازی در مقابل استرس

7. روش پس خوراند زیستی ( افراد به گونه ای به دستگاه های هدایت كننده متصل می شوند تا بتوانند پیوسته اطلاعات دقیقی درباره ی فعالیت های فیزیولوژیكی خود مانند ضربان قلب یا تنش عضلانی رادر اختیار داشته باشند . براساس دستور العمل های درمانگر و توجه به علامت های دستگاه هدایت كننده بیماران به تدریج می آموزند كه فعالیت های ارادی و حتی فعالیت های فیزیولوژیكی غیر ارادی خود را مهار كنند . )

8. آموزش توجه (عدم توجه به محرك های نامربوط به تكلیف و توجه به محرك های مربوط به تكلیف)

نقش اولیای مدرسه در كاهش اضطراب امتحان :

- عدم ایجاد ترس و واهمه از امتحان در دانش آموزان ( جلسه ی امتحان نه انتقام)

- اطمینان خاطر به دانش آموزان درراستای طراحی سؤالات از متن كتاب

- گنجاندن سؤالات دشواردر شماره های آخر

- اجتناب از ایجاد رقابت ناسالم در میان دانش آموزان

- هدف امتحان ارزیابی از دانسته های دانش آموزان می باشد نه آنچه را كه نمی دانند

- توجه به اصول سنجش و اندازه گیری خصوصاً سطح دشواری سؤالات

- اجرای امتحانات مستمر و خودآزمایی به منظور آشنا كردن دانش آموزان با سؤالات و نحوه ی امتحان

- كاهش اعتبار نمره و ارزش گذاری به فعالیت های علمی و تحقیقات

- آموزش های جبرانی

- اجرای مسابقات علمی متعدد

- و ...

نقش مدیر در كاهش اضطراب امتحان :

· اعلام برنامه ی امتحان به دانش آموزان یك هفته قبل از امتحان

· تنظیم زمان آزمون ها با توجه به سختی و آسانی دروس

· اجتناب از برگزاری امتحانات با وقت بسیار كم

· هدایت دانش آموزان به محل برگزاری امتحان چند دقیقه قبل از شروع آزمون

· پیش بینی محل برگزاری و امكانات مناسب مانند تهویه ، نور كافی ، دمای مناسب ، صندلی ، حذف عوامل مزاحم صوتی و ... جهت اجرای آزمون

· توسل به دعا و نیایش و توكل به خدا هنگام شروع امتحان

· عدم جابجایی دانش آموزان هنگام شروع امتحان

· حضور معلم در جلسه و بیان جملات آرامش بخش به دانش آموزان

· عدم گفتگو با دانش آموز در زمان امتحان

· عدم توقف مراقبین بالای سر دانش آموزان

· عدم گوشزد نمودن مراقبین به جواب اشتباه سؤال

· اجتناب از برخورد شدید با دانش آموزان خاطی

· پیش بینی سیستم تهیه سؤالات امتحانی با كیفیت بالا و خوانا و مناسب

· عدم گفتگو با دانش آموزان حین امتحان

نقش خانواده در كاهش اضطراب امتحان :

· جو عاطفی دور از تنش و مشاجره

· محدود نمودن میهمانی و رفت و آمدهای مكرر

· توجه به خواب ، استراحت و تفریح دانش آموزان

· كاهش یا حذف وظایف محوله ی خانگی به دانش آموزان

· حمایت عاطفی و اطمینان بخشی دردوران امتحانات به دانش آموزان

· كاهش زمان تماشای تلویزیون تا حد امكان

· خودداری از ایجاد ترس ودلهره در دانش آموزان

· خودداری از فشار و توقع بیش از برای مطالعه از دانش آموزان

· خودداری از سرزنش دانش آموزان به واسطه ی امتحان ناموفق

· خودداری از حبس نمودن دانش آموزان جهت مطالعه

· ü پیش بینی تغذیه ی مناسب و قوی ویژه ی دانش آموزان در ایام امتحانات و عدم مصرف مواد كافئین دار مانند : نوشابه ، قهوه و غذاهای ادویه داردربرنامه ی غذایی

· عدم بروز انتظار بالا و كمال گرایی از فرزندان از سوی خانواده نسبت به نمرات بالا

· عدم مقایسه فرزندان با یكدیگر و با دیگران

· عدم تأكید مكرربه درس خواندن

· ایجاد انگیزه ، تقویت روحیه با ارایه ی پاداش و تقویت های مطلوب

· مروربرگه های امتحانی فرزندان به منظور شناسایی ورفع نقاط ضعف درسی آنان

· مصرف عرق نعناع ، دوغ ، عرق بیدمشك و كاسنی

نقش دانش آموزان در كاهش اضطراب امتحان :

· توسل به دعا و نیایش و توكل به خدا هنگام امتحان

· تقسیم مباحث كتاب ومطالعه ی به مرور دروس

· تنظیم وقت با برنامه ی امتحانی

· بستن كتاب وتكرار مطلب آموخته شده به منظور كاهش اضطراب

· تكرار جملاتی مانند : « شروع هركاری درابتدا آنطور كه باید خوشایند نیست ، وقتی كه پیشرفت كردم انگیزه ی بیشتری پیدا خواهم نمود. »‌ به منظور كاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس

· شب امتحان زمان مرور درس است .

· اضطراب نوعی احساس فریب انگیز است كه به شما القا می كند از پس هركاری كه قراراست انجام دهید بر نمی آیید. پس در شرایط اضطراب دست از تلاش و كوشش برندارید و به مطالعه ی درس امتحانی مشغول شوید .

· بیان اضطراب و قلمداد نمودن اضطراب امتحان به عنوان یك اختلال جزیی

· استراحت و غذای كافی جهت شب امتحان

· حفظ سلامتی و آرامش روانی در دوران امتحان

· نشستن روی صندلی امتحان و كشیدن چند نفس عمیق

· رهانمودن عضلات بدن و تنفس عمیق

· پوشیدن لباس مناسب و خوردن تغذیه ی كافی قبل از امتحان

· خودداری از القای منفی مانند : من حتماً قبول نخواهم شد.

· ابتدا سؤالات آسان را پاسخ دهید

· به اتفاقات و رخدادهای خاص درجلسه توجه نكنید.

· از نشستن در كنار دانش آموزان مزاحم خودداری كنید.

توصیه های ویژه آغاز امتحانات دانش آموزان ( روش های صحیح مطالعه ):

بارها شنیده ایم كه دانش آموزان می گویند : «دیگر حال و حوصله خواندن این كتاب راندارم »‌و یا « 10 بار خوانده ام و تكرار كرده ام ولی باز یاد نگرفتم » در این مورد مشكل چیست ؟ مطمئناً اگر چنین باشد، مطالعه كاری سخت و طاقت فرسا است . اما چنین نیست. واقعیت این است كه این گروه از فراگیران ، روش صحیح مطالعه رانمی دانند و متأسفانه درمدرسه نیز چسزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند. یادگیری و مطالعه ، رابطه ی تنگاتنگ و مستقیم بایكدیگر دارند، تاجایی می توان این دو را لازم و ملزوم یكدیگر دانست ، برای اینه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه ای فعال و پویا داشت . برای داشتن مطالعه ای فعال و پویا نوشتن نكات مهم در حین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب ، دوباره فعال و پویا نوشتن نكات مهم حین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب ،

مزایای شیوه ی صحیح مطالعه :‌

1. كاهش زمان مطالعه

2. افزایش میزان یادگیری.

3. طولانی تر نمودن مدت نگهداری مطالب درحافظه

4. بخاطر سپاری آسان اطلاعات





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
cialis online
جمعه 28 تیر 1398 02:08 ق.ظ
Does your site have a contact page? I'm having problems
locating it but, I'd like to send you an email. I've got some ideas for your blog you might be interested in hearing.
Either way, great website and I look forward to seeing it expand over time.
http://www.djtsurfacing.co.uk/gallery
چهارشنبه 4 اردیبهشت 1398 08:17 ب.ظ
ブランドスーパーコピー激安,ブランド偽物,ブランドスーパーコピー屋,ブランドコピー,スーパーコピー,ブランドレプリカ,スーパーコピー 財布,ルイヴィトンスーパーコピー,ブランドコピー品,
https://www.protekgroup.com/ru
چهارشنبه 28 فروردین 1398 06:11 ق.ظ
腕時計コピー
ثبت شرکت در ترکیه
چهارشنبه 21 فروردین 1398 01:15 ب.ظ
ممنون
آتلیه عکس کودک
چهارشنبه 21 فروردین 1398 01:15 ب.ظ
عالی بود
پرستار کودک
چهارشنبه 21 فروردین 1398 01:12 ب.ظ
ممنون عالی بود
خرید تاج گل
چهارشنبه 21 فروردین 1398 01:11 ب.ظ
ممنون
olympic jump unblocked
جمعه 17 اسفند 1397 07:35 ق.ظ
bbbbbb
Hyman
یکشنبه 5 اسفند 1397 02:40 ق.ظ
Hurrah, that's what I was searching for, what a material!

existing here at this web site, thanks admin of this
web site.
abcya hook
چهارشنبه 24 بهمن 1397 10:24 ق.ظ
Love post, thank
space cord coolmath
چهارشنبه 24 بهمن 1397 10:24 ق.ظ
I like the blog of you
brazil flag emoji
سه شنبه 25 دی 1397 04:00 ب.ظ
Everyone loves it when individuals get together and share views.
Great blog, stick with it!
klefer
سه شنبه 18 دی 1397 11:39 ق.ظ
It's actually a great and useful piece of information. I'm satisfied that you simply shared this helpful information with us.
Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.
brazilian steakhouse nj
جمعه 14 دی 1397 04:14 ب.ظ
It's awesome designed for me to have a web page, which is helpful designed for my experience.
thanks admin
Hattie
چهارشنبه 12 دی 1397 02:30 ق.ظ
I was extremely pleased to find this website.
I want to to thank you for your time for this particularly fantastic read!!
I definitely enjoyed every little bit of it and I have you bookmarked to see new information in your blog.
Sunny
سه شنبه 4 دی 1397 12:58 ب.ظ
The precise recommendation can save you time and money.
Adan
سه شنبه 4 دی 1397 01:55 ق.ظ
Thanks for sharing such a pleasant thought, article is good,
thats why i have read it entirely
hossein parto
سه شنبه 10 مهر 1397 02:51 ب.ظ
تشکر
hossein parto
سه شنبه 10 مهر 1397 02:50 ب.ظ
ممنون مطلب خوبیه
hossein parto
سه شنبه 10 مهر 1397 02:50 ب.ظ
تشکر بابت مطلبتون
Shaunte
سه شنبه 10 مهر 1397 11:58 ق.ظ
The mainstage comes after Acting Classes.
Manizheh
شنبه 17 شهریور 1397 10:51 ب.ظ
Very Nice

Thanks a lot
روزبه
پنجشنبه 10 اسفند 1396 01:22 ب.ظ
مطلب خیلی خوبی بود. من که استفاده کردم
روزبه
پنجشنبه 10 اسفند 1396 01:22 ب.ظ
مطلب خیلی خوبی بود. من که استفاده کردم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر